Dag 10

25 februari 2019 - Mo i Rana, Noorwegen

Vanmorgen een rustige start, we moeten naar Mo I Rana. Ditmaal volgen we de E6 verder naar het zuiden.

Overal ligt ijs, dat zorgt voor verraderlijke gladheid en valpartijen. Narvik is daarnaast erg heuvelachtig, wat direct na het verlaten van het hotel er al bijna in resulteert dat ik het gehele dorp naar beneden glijdt. Met enige wilskracht en vooral veel vastgrijpen aan alles wat vast zit, gebeurd dat net niet.

Deze tiende dag bestaat uit veel pech en 'net nietjes'. Zodoende kwamen we op onze route een veerboot tegen, tien minuten na het vertrek. Uiteindelijk moeten we ruim anderhalf uur wachten op het volgende vertrek, geen probleem. We hebben vakantie.

Aan de overkant van het water besluiten we om de ruitenwissers te vervangen, gezien het gigantisch hard regent en de rubbers toch enigszins zorgen voor strepen op de voorruit.

Blij met onze streeploze voorruit zijn we van korte duur, na een klein kwartier zien we dat onze gloednieuwe ruitenwisser (rechts) namelijk een andere bestemming heeft - en het hazenpad kiest.

De volgende benzinestations gebruiken we om een nieuwe ruitenwisser te vinden, dat lukt ons gelukkig al bij stop twee.

We rijden een kleine twintig minuten achterop de laatste van de barrels. Twintig minuten die erg cruciaal blijken; wegafsluiting op de E6 vanwege wind en sneeuw. Kak. We blijven even staan, tot een van de werknemers van de Vegvesen (Wegenbeheer) aanklopt; na middennacht gaan we weer open.

We besluiten om te tanken en te eten bij het tankstation ongeveer 15 kilometer terug. Daar onze kans af te wachten tot we weer kunnen, of eventueel te overnachten. De laatste optie lukt niet, dus we besluiten weer aan te sluiten en eventueel in de auto te slapen.

Dat is waar we ons momenteel bevinden, 02u34. Op de E6, vóór een slagboom...

Toevoeging: 05u15, plat op bed in Mo I Rana.