Dag 14

1 maart 2019 - Hirtshals, Denemarken

Bootdag! De dag waar ik een beetje tegenop zie omdat het varen en golfjes betreft.

Enigszins bijtijds op, ruim de tijd om wakker te worden (er is een bad!), rustig ontbijten. I-de-aal.

Om half twaalf inchecken bij de boot, door die gehandicaptenparkeerkaart mogen we in een aparte rij. Luid toeterend, zwaaiend en genietend van onze voorkeurspositie rijden we de rest voorbij. Gezien we nog geen boot zien en de planning ons verteld dat we nog minstens een uur moeten wachten, gaan we de auto even uit.

Daar staan we de boel een beetje op te stoken met zijn allen; luid getuuter, wat sirenes en daarnaast een boel geronk van motoren. Dit is (naast de start) de eerste keer dat we écht met zijn allen bij elkaar staan. We kletsen met iedereen wat bij, lachen wat en wachten op het onheilspellende moment waarop we te horen krijgen dat we de boot op moeten.

Eenmaal de boot op, als een van de laatsten - een teleurstellend moment, zoeken we snel onze 'Deluxe Cabin' (bij nader inzien was alles hier minstens Deluxe, dus beeld je een kamertje van twee bij zes in met uitklapbare bank en twee hoogslapers, én tapijt...) op en gooien onze tassen neer.

Tijd voor lunch, we eten wat en zoeken het bovendek op voor de gezelligheid. Daarna is het even zoeken naar een plekje om rond te hangen en dat doen we in de Sportsbar op de boot.

Om half zes (origineel vijf uur) hebben we de prijsuitreiking van deze twee weken. De opdrachten die we door de weken heen mee hebben gekregen, en we vrij weinig mee hebben gedaan, hebben punten kunnen opleveren. De drie teams met de meeste punten, winnen een beker en een vrije toegang tot een volgende editie. Daarnaast zijn er de pechprijs en de orginaliteitsprijs.

Qua punten deden we niet mee, pech was eigenlijk ook minimaal. Origineel waren we, tot mijn grote verbazing, blijkbaar wel. Zodoende werd onze hoogsteigen Chrysler PT Cruiser 2.0L Limited verkozen tot origineelste barrel. Wauw! Ook voor ons houdt dat in dat we een beker hebben gewonnen én dat we volgend jaar met de wintereditie weer mee mogen. Gaaf!

De rest van de avond spenderen we voornamelijk aan het wachten op eten, negeren van golfjes en af en toe een frisse neus halen. Het buffet, waar we met relatief weinig verwondingen vanaf kwamen - ondanks de gevechten rond de gerookte zalm, de burgeroorlog nabij de gebakken aardappelen en dan nog maar te zwijgen over de derde wereldoorlog die ter hoogte van de desserttafel was ontstaan, smaakte goed en gaf ons frisse energie om de komende twaalf uur geen klap uit te voeren op deze boot.

Uiteindelijk zorgen we, na even bij te komen, weer even ons gezellig te vertonen. Zodoende komen we in de lounge terecht en na tweeënhalf uur van (geforceerd) dansen, drinken (Cola) en een spetterend afscheid doormiddel van een polonaise (met toegiftronde) verlaten we 'bijtijds' de lounge en kunnen we rond half één gaan liggen in bed. Top.

Morgen staat de laatste, niet minst belangrijke, etappe op het programma van de boot in Hirtshals, Denemarken, naar huis.

1. Marjan Hamerling en Ruud Westerveld:
    1 maart 2019
    Len , jammer dat de reis voorbij is, want nu stoppen je prachtige verhalen. Volgens ons heb je talent voor het schrijven daarvan. Wij zijn benieuwd welk barrel volgend jaar aan de beurt is en haast nog meer naar je verhalen. Doe je Pim de hartelijke groeten en mag hij volgend jaar weer mee?
    Marjan en Ruud